پرسشنامه امیدواری میلر (MHS)
پرسشنامه امیدواری میلر (MHS)
هدف: سنجش میزان امیدواری در افراد
شیوه تکمیل: لطفاً از بین نمراتی که به جملات زیر داده شده است نمرهایی را که شما به خودتان در مورد هر جمله میدهید را انتخاب کنید.
شماره |
عبارت |
بسیار مخالف |
مخالف |
بی تفاوت |
موافق |
بسیار موافق |
۱ |
هر وقت کمک بخواهم به من کمک میشود. |
|||||
۲ |
من نسبت به جنبه های مختلف زندگی ام نظر مثبت دارم. |
|||||
۳ |
من احساس میکنم آینده ی خوشی در انتظار من است. |
|||||
۴ |
من در برخورد با مسائل و مشکلات زندگی انعطاف نشان میدهم. |
|||||
۵ |
چه کارهایی که هنوز میخواهم در زندگی انجام دهم. |
|||||
۶ |
میتوانم برای زندگی ام هدفهایی تعیین کنم. |
|||||
۷ |
من با خودم خوب کنار می آیم. |
|||||
۸ |
زندگی من معنا دار است. |
|||||
۹ |
من برای زندگی ام نقشه هایی دارم. |
|||||
۱۰ |
احساس میکنم مشکلات زندگی را به خوبی پشت سر خواهم گذاشت. |
|||||
۱۱ |
به نظر می آید زمان برای من محدود شده است. |
|||||
۱۲ |
اگر کاری برایم مهم باشد حتما وقت و انرژی کافی برای آن صرف خواهم کرد. |
|||||
۱۳ |
احساس میکنم دارم نسبت به امور زندگی ام بی تفاوت میشوم. |
|||||
۱۴ |
من قصد دارم بیشترین بهره را از زندگی ام ببرم. |
|||||
۱۵ |
آینده ام را با نظر مثبتی نگاه میکنم. |
|||||
۱۶ |
علاقه ای به زندگی ندارم. |
|||||
۱۷ |
من توانایی حل مشکلات را دارم. |
|||||
۱۸ |
من احساس میکنم گرفتار شده ام و گیر افتادهام. |
|||||
۱۹ |
اعتقاد شخصی من به من کمک میکند که امیدوار باشم. |
|||||
۲۰ |
من برای آزادی ام ارزش قائل هستم. |
|||||
۲۱ |
من مقداری از وقتم را صرف برنامه ریزی برای آینده ام میکنم. |
|||||
۲۲ |
احساس میکنم میتوانم به هدفهایی که برای خود تعیین کرده ام برسم. |
|||||
۲۳ |
مردم به خاطر خودم به من احترام میگذارند. |
|||||
۲۴ |
کسی را دارم که میتوانم نگرانیها و ناراحتیهایم را با او در میان بگذارم. |
|||||
۲۵ |
من به بعضی از جنبه های زندگی ام امیدی ندارم. |
|||||
۲۶ |
در انتظار فعالیتهای لذتبخشی هستم. |
|||||
۲۷ |
فعالیتهایی که سابقاً برایم لذت بخش بوده اند دیگر لذت بخش نیستند. |
|||||
۲۸ |
در دنیا هیچ پشت و پناهی ندارم. |
|||||
۲۹ |
من از زندگی ام راضی هستم. |
|||||
۳۰ |
من میتوانم برای دیگران مفید باشم. |
|||||
۳۱ |
احساس میکنم بازیچه دست حوادثم. |
|||||
۳۲ |
میدانم که میتوانم مشکلاتم را حل کنم. |
|||||
۳۳ |
در زندگی روی خوشبختی نخواهم دید. |
|||||
۳۴ |
من آنچنان پایمال شده ام که هر چه بکنم فایدهایی ندارد. |
|||||
۳۵ |
من به دنبال انجام کارهایی هستم که برایم اهمیت دارند. |
|||||
۳۶ |
احساس میکنم مرا دوست دارند. |
|||||
۳۷ |
سعی دارم معنی و مفهوم پیشامدهای زندگی را بفهمم. |
|||||
۳۸ |
غالباً به مشکلاتی میاندیشم که مانع برنامه ریزی من هستند. |
|||||
۳۹ |
من به زندگی دلبستگی ندارم. |
|||||
۴۰ |
اطمینان دارم که روزهایی خوبی در پیش است. |
|||||
۴۱ |
اطمینان دارم که کارها طبق برنامه پیش خواهند رفت. |
|||||
۴۲ |
به دلایلی نظر خوشی نسبت به سلامت خودم دارم. |
|||||
۴۳ |
هر وقت از نظر بدنی راحتم بیشتر احساس خوش بینی میکنم. |
|||||
۴۴ |
از لحاظ جسمانی هر تغییری هم بکنم باز همان آدمی هستم که بودم. |
|||||
۴۵ |
با اینکه عیب و ایرادهایی دارم اما من هنوز خوش بینم. |
|||||
۴۶ |
علیرغم اینکه هیچ نشانه ای از بهبود نمیبینم کماکان امید دارم. |
|||||
۴۷ |
به هیچ وجه نمیتوانم به خودم کمک کنم. |
|||||
۴۸ |
چیزهایی که روزی برایم مهم بودند دیگر اهمیتی ندارند. |
شیوه نمره گذاری
ساختارهای منسوب به امید در متون روانشناختی از سال ۱۹۵۰ به بعد ظاهر شدند و اهمیت امید را در تغییرات درمانی، یادگیری و بهزیستی عمومی خاطرنشان ساختند. فرد دارای امید کسی است که انرژی و انگیزه لازم را برای رسیدن به هدفهای منطقی دارد و میداند که چه چیزی میخواهد و همچنین میداند که چگونه و از چه راهی میتواند به هدفهای خود برسد. چنین شخصی اگر دریک مسیر به مانع برخورد کرد از مسیرهای دیگری اهداف خود را دنبال میکند. با توجه به نظریات بسیار ارائه شده در زمینه امید و امیدواری، ابزارهای بسیاری نیز برای سنجش آن ابداع شده است.
پرسشنامه امید میلر (MHS) یا پرسشنامه امیدواری میلر که معادل انگلیسی آن Miller Hope Scale است در سال ۱۹۸۸ تویط میلر و پاورز ساخته شد. پرسشنامه اولیه دارای ۴۰ سوال بود که در نسخههای بعدی به ۴۸ سوال افزایش یافت. این پرسشنامه در طیف لیکرت از بسیار مخالف (نمره ۱) تا بسیار موافق (نمره ۵) نمره گذاری میشود. حداقل نمره هر فرد ۴۸ و حداکثر آن ۲۴۰ است و هر چه فرد نمره بیشتری بگیرد دارای امید بیشتری است.
نمره گذاری پرسشنامه امید میلر (MHS) به این صورت است که ابتدا باید در هر ماده به پاسخ بسیار مخالف نمره ۱، مخالف نمره ۲، بیتفاوت نمره ۳، موافق نمره ۴ و بسیار موافق نمره ۵ بدهید. ۱۴ ماده نیز به صورت وارونه نمره گذاری میشوند.
نمره گذاری وارونه
سوالات ۱۱- ۱۳- ۱۶- ۱۸- ۲۵- ۲۷- ۲۸- ۳۱- ۳۳- ۳۴- ۳۸- ۳۹- ۴۷- ۴۸ به صورت وارونه نمره گذاری میشوند.
با توجه به اینکه این پرسشنامه زیرمقیاس ندارد، در پایان تمامی مادهها را جمع کرده و نمره کل را به دست میآوریم. نمره هر فرد بین ۴۸ تا ۲۴۰ خواهد بود. این پرسشنامه نمره برش نیز ندارد و هر چه نمره فرد بالاتر باشد امیدواری بیشتری دارد.
***********************************
Refference: Miller, J. F., & Powers, M. J. (1988). Development of an instrument to measure hope. Nurs Res, 37(1), 6-10